HAIKU (szabályos és szabálytalan)
ARCOMBA HAJOLNAK A CSÖND ÁGAI
-haiku, háromka, hokku…-
ELŐSZÓ
A haikuírást – világszerte – igen sokan művelik.
Riersch Zoltán haikui, mint sok mai szerzőtársáé, új, szabadvers- szerű és - a legtöbbször - ciklikus háromkák.
Ezek már alig emlékeztetnek az egykori, klasszikus, japán haiku formájára és a benne kifejezett világszemléletre.
A régi, japán haiku - a fordítások szerint - egy versszakos, háromsoros versike volt és 5-7-5 szótagos sorokból állt. Fő jellemzői közé tartozott, hogy első sorában volt egy évszakszó, japánul KIGÓ. A vers - a legtöbb esetben - egy ellentétet fejezett ki, ehhez használta az un. hasító-szót, japánul KIREDZSI-t.
Szemléltetésül most rögtönzünk egy ilyen típusú haikut:
Tavaszi szirmok. (KIGÓ)
Holtom (KIREDZSI) után ugyanígy
ragyog a május?
Riersch Zoltán – szerencsére - nem ilyen közhelyes ócskaságokat ír, hanem élettől duzzadó verseket.
Legfőbb értékük a sziporkázó irónia, önirónia, szarkasztikus gúny - amikor korunk jelenségeiről ír. Időnként azonban bölcsen rezignált, elérzékenyült hangon szól. Ilyenkor kifinomult, lelket simogatóan lírai is tud lenni.
Költőnknek a haiku azért volt fontos, hogy segítségével elsajátítsa a rövid, tömör versformálás módszerét és a filmszerű vágástechnikát.
Költészete ezen az úton haladva egyre jobban kiteljesülhet.
Egy erőteljes, hiteles egyéniség versei ezek.
Olvasásuk igazi élményt szerezhet minden versolvasónak.
Fa Ede
Az életet máshogyan élni, s megbeszélni a sorsistennel – próbáltam, ám önmagában, ha nincs füstje, kevés oltani a múlt tüzét…
Az volt a szerencsém, hogy verejtékemből idejében kicsapódott a Szó…
I. rész
A test ünnepi zörejben
Szomjasan
1.
Tintás haiku:
A borvirág kinyílt az orron,
a piás a csaposért kiált.
2.
Konyakos haiku:
A szomjas torkon lefutó
három korty csöndje.
Nihil óda
Egy beteg emberszabású
röhögve böfög: Szól
az “örömóda”.
Bélsarában lelte hitét,
első nászának gyümölcse
szippantót vezet.
Epilógus
Emeletes ház, torz a pince.
Egy újgazdag keleti skót
dzsogingban való-világol.
A polcon Révai mellett,
fáradt műfallosz a dísz,
s a plazmaképen Ágica és Leó vigyorog.
A genezis kifosztott lényege
egy eltévedt ondócsepp:
Az élet önmagán derül.
Kényszerkorunk
Arctalanul, vagy álarcban:
Kényszerít korunk: reggel, délben.
Este az én, szakadék szélén, vagy benne.
Téboly, vagy tévedés köbön, - Ön;
bár fals tudata nem tudja:
Haja a fején, ettől is fehér.
Pillanat(ok)
A mi (mi)csodánk franciaágyában
a múló percek ölelése trendi,
és a hány a Társ:
Boldogságtudatunk gyökértelen,
homokos, leszbikus, görcsfa;
petefészek és prosztatagyulladás:
Színes, de feketeárnyú szerepet játszik
a kezdet és vég, s hogy ez nem elég,
nem tudja, aki nem is akar látni…
Most, és majd
Most a semmi a valami.
Majd valamikor a halál
lemossa nyálát Egódnak.
A teremtés újszázadi hétfőjén
vasárnapos a gondolat, és a tett:
Ludensi lustaság, utcakéj: Alvilágduett.
Most a te is én, s az én, henyél;
meg - lop, csal, árokpolitizál :
Újgazdag hülyéket az isten sem kritizál.
Jobbról és balról
Faragott szobor vagy, vérszínű,
s közönyfehér, - arcod a vodkától lila:
Csak iszol, iszol, - de nem is érdekel a pia.
Sárga lombok között epigonparódia:
Meditál és agitál az átmosott tudat;
jobbról és balról is ér a kétszínű bódulat.
A test ünnepi zörejben
Csendben tengett – lengett.
Valaki mindig etetni akarta.
Ettől a hasa állandóan korgott.
Csendes éj, Zöld fenyő, Merry Christmas!
A piac árkádja alatt hajléktalan virraszt.
A karácsonyi zajban, nem kapott – inni.
Egy derék veréb ül a vállán, de teste mozdulatlan.
Megfagyott, vagy amúgy is vége lett volna:
Az ünnepi zörej is jeges, ruhája alá hatolna.
A ma genezise
Vak a hit, üvegajtó az alvilágba.
A lehet, nem lehet, nem nyúlik a múlt a mába.
Nincs is hited – a te múltad tanúi kimúltak.
Milliárd szóvá robbantak szerte – szét,
s a szétszórt szavak csak múló szeszélyek: Ma:
Gép-Ádámok, utcasarki Évák a jövőről beszélnek.
Beks’ a József, s a szűz, Viktória:
A kisded rókaarcú viaszparódia: Genezis, kőtáblák,
Mózes, karácsony, Jézus, - idejétmúlt, mint a klérus.
Fafülű (dirr) Dur és (karmol) Moll
Mit nekem Bach, Bartók, Kodály!
Lajcsi, Pandora, Ganxta Z. a király!
A tömeg dirrdurrban, karmolva kiabál!
Csíkos a gatya, vastag a ceruza:
Megasztár Uhrin Benedek, a mester; jó figura:
Beethoven örül süketségének.
Befejezetlen a kilencedik!
Ki is a szerző? – hetvenkedik Ágica:
Szerinte Villon, a futballista sztár.
S hogy Vörösmarty Mihály zeneszerző,
evidencia – egyeseknek:
Nem is alapvető – hiány!
Ily dúr-ban – moll-ban araszolva
lassan bandukol a csorda:
Úticélja Európa…
Téli haiku
Még a teremtő is fázik.
Kényszerzubbonyban – hétlakat alatt
őrzi melegét, s a tavalyi nyarat.
Pupillám szembeköpte a tél.
Orrom pöfög, mint a négyhuszonnégyes.
Csak a pohár forralt-borom, ami édes.
Ágak között fagyos a veréb.
Rumot inna – koldus igénye.
Zárva a kocsma, már nincs is ínyére.
Mint a kutya a koncért,
szűköl tavasz után, ki fázik:
De a meleg szoba is beázik.
Csakazértis
Köptem egy nagyot.
Pofára estem – rajta.
Én marha - köpök rá.
Nem hiszem, s ha
mégis – az úgy sem igaz!
Én vagyok az antivigasz!
Szex hidegben
Keresztre feszítve a szürkületben
árva a csók, s ki a csókra vágyik.
A nászágyban a bolha is fázik.
Pandora balladája – böjti szélben
(Áginak, egy kanizsai hajléktalannak)
A böjti szél kínjában szellent.
Kinek kutyája nincsen, ki sem zavarja.
Messze még a farsang farka.
Pandora a hajléktalan,
saját szeme elől is el – eltűnik.
Árkád alatt borban fürdik.
Jég és hideg a keresztje,
reggel – délben – késő este:
Kosztól meleg csak a teste.
Ez a világ – való világ,
mit neki a mínusz harminc,
szájon csókolja a piát.
Újesztendő, rendszerváltás,
nincsen panasz, nincs kiáltás:
Csak a szomszéd részeg röhög.
Fröccsre jut a fillérekből,
a szél sem szellent rá kínjában:
Nincs is kínja már - kínjában!
Hit-haiku
Nem dob a perselybe gombot,
a faragott szobrokat sem imádja,
ki az istentől is (vajh’ miért) árva.
Kinek nincsen hite,
ki az édeni pár ükunokája:
Annak kormos az úrvacsorája.
Fel, s le - száll a veres égen,
az alvilági démon, a patás Mihály:
Lelke rajta, kinek ő a komája.
Hit, erkölcs, szeretet,
hmm… mit nekem, egyre megy.
Könnyeznek a fellegek.
Hallgat a ma és a tegnap:
Ma az boldog, ki boldogtalan.
Vajon az Úr-Jézus is hontalan?
A magányos költő
Te csak ülsz a tejfehér ködben:
Milyen fehér a reggel, milyen boldogtalan!
Mint a szó nélküli hamvas papír.
Csak a toll csikorog kínjában:
Mit le sem írsz, az, szóra sem bírja
kit amúgy - megszólítana az üzenet.
Papírod melletted a földön.
Mint egy eldobott cigarettavég – füstölög.
Elhagyott a múzsád a szeretett, a dög!
Hajónélküli kapitány néha a költő.
Só s víznélküli óceán útja, odisszeiája.
Hangtalan magány az útitársa.
Vagy hajótörött, vagy üldözött, vagy
tétova és léha kocsmatöltelék; kinek
mégis, néha ezrek éneklik – énekét.
Látni vágyva a hajnal csodáját,
egy pohár borral a kezedben
csak ülsz és vársz a tejfehér ködben:
Isten, s a kósza szél, ki tudja miért
morbid magányodon megdöbben!
A serkenő reggel is elpirul zavarában…
Majd hatvan év mit ér?
Majd hatvan év mit ér,
ha odvas a seb, ha már sánta a láb,
homályos a szem, s remeg a kéz?
Majd hatvan év mit ér,
ha már hátrafelé folyik a vér, ha már
nem ölt testet a képzelet?
Ha már csak képzeleg az érzék,
ha már csak egy korty vízre szomjas
a nikotintól cserepes száj?
Ha már csak a csekkönyv az érték,
és a legszebb dologhoz Viagra kell;
ha a múló ifjúság útra kel?
Ha már az itt fáj – ott fáj
tölti ki a máskor átvágtatott
szerelmes éjszakát?
Hej! Az angyalát! Jaj de fáj!
Hol a gyógyszerem, meg a vizes pohár?
Mocskos a sors, hűtlen és csapodár!
Magyar utca sarkán
(Intelem-haiku)
Te, fitymálva bőröm keménységét,
jársz s kélsz az utca túloldalán:
Nagyot röhögve a prostik utcadalán.
A Magyar utca sarkán,
egy jard kínjában nagyokat nyögött
ott, hátul a telefonfülke mögött:
Ki tudja miből lesz az élet!
A Trabantos meg az élményt adó ribi
húsz rongyért csonkig égnek.
Kovács néni a háztulajdonos,
vagy madám, - trendi gardedám:
Felügyeli a nászt, s a pénztárcám.
Mit nekik, s nekünk nappali fény,
türelmi zóna, kismama, s kis Kata:
Ily nemes tetthez nem kell ásó – kapa.
Magyar utca sarkán,
áll egy hapsi bambán:
Herpesz van a … botján.
Ilyen lesz az édes élet
ha bogyón rúg majd a végzet:
Egyetlen kis – marhám.